GfK: dhz-sector gekrompen

GfK’s omzetmonitor geldt als de maatstaf in de dhz-sector. Om steeds aan te blijven sluiten bij de branche, doet GfK periodiek structuuronderzoek. En daaruit blijkt dat het aantal winkels in de branche wederom teruggelopen is. Consultants Berry van Oosterhout en Patrick Langley presenteren de stand van zaken in de sector, qua omzet en winkelaantallen.

 

Minder omzet

In 2009 realiseerde de dhz-sector € 4,254 mrd, 3% minder dan de € 4,388 mrd van 2008. Dat gebeurde met 2732 winkels. In 2010 was de omzet opnieuw 6% minder, € 3,980 mrd. En in 2011 komt de branche-omzet naar verwachting nog weer 2,3% lager uit.

 

Precieze tellingen

Basis van GfK’s omzetmonitor is een specifieke telling van de winkels. In 1997 deed GfK haar eerste structuuronderzoek waarin de branche grondig doorgelicht werd. Daarna werden de aantallen jaarlijks geactualiseerd op basis van diverse bronnen. Waarna in 2005 een tweede – kleiner - structuuronderzoek volgde. In 2011 deden de marktonderzoekers opnieuw een structuuronderzoek, op dezelfde leest geschoeid als dat van 1997.

 

Alleen bouwmarkten stabiel

In het nieuwe structuuronderzoek inventariseerde GfK alle bouwmarkten op basis van de omzetdata die de ketens maandelijks aan de onderzoekers aanleveren. Uit de andere winkeltypen nam GfK een ruime steekproef: 581 breedpakketzaken, 395 ijzerwarenzaken en 551 verf- en behangspeciaalzaken.

En uit die tellingen kwamen de nieuwe winkelaantallen per 1-1-2012: 2.156 winkels tegenover de 2.529 waar GfK tot dusverre van uitging. Een daling die wederom op het conto komt van de ijzerwarenzaken (-29%),  breedpakketzaken (-27%) en vbs’ers (-10%). Bouwmarkten bleven min of meer stabiel op 660 stuks.

 

GfK's omzetmonitor en een presentatie met de resultaten van GfK's Structuuronderzoek 2012 is beschikbaar voor MIXplus-abonnee's.

 

CHECK DE NIEUWSTE CIJFERS HIER