Foutmelding

  • Notice: Undefined property: stdClass::$comment_count in comment_node_page_additions() (regel 728 van /home/deb51607n21/domains/mixpress-online.nl/public_html/modules/comment/comment.module).
  • Het veld Math question is verplicht.

Plus 25% met topmerken

Op 21 juni jl. namen meer dan 20 top- fabrikanten hun plek in op de winkelvloer en het buitenterrein van Gamma Weert. Doel: laten zien dat je met als retailer, samen met je fabrikanten, meer bereikt: met inspiratie, informatie, beleving en enthousiasme minstens omzetgroei te realiseren. Zonder `korting op alles'.

De bijzondere dag begon als een kwajongensgrap van Frank Heus (Bison) en Marc Nelissen (MIX). Tijdens een tour langs een aantal winkels stelde Heus stoer dat hij, samen met een paar A-merkfabrikanten, de kassa-omzet van een winkel stevig kon laten groeien. Puur op passie, inspiratie en informatie. Nelissen daagde hem uit dat waar te maken, betrok Bart Cox (Cox Holding) erbij waarna het trio een plan smeedde dat uitmondde in de eerste topmerkenadviesdag.

Extra stroom klusklanten
Uiteindelijk maakten twintig topfabrikanten samen met het team van Gamma Weert de lokale klussers gek. Deelnemers waren: Ferm, Gebro Sales, Kärcher, Bosch, Fischer, Gardena (Husqvarna), Stanley/Black & Decker, Altrex, Bison, Graham & Brown, Akzo Nobel, PPG, SPS, JéwéRet, Batavia, Velux, Weber-Beamix, Isover, Gyproc, Martens, Plieger en Schneider Electric.
Het resultaat mocht er zijn: 25% meer omzet dan dezelfde zaterdag in 2013 en dit keer zonder noemenswaardige korting. En ook de Weertenaren reageerden enthousiast: een hele stroom extra klusklanten bezocht de winkel aan de Roermondseweg. Sommigen bleven zelfs heel de dag in de winkel!

Positieve impuls
De positieve effecten van de actie gingen aanzienlijk verder dan de kassa. Op de eerste plaats raakten klanten enthousiast en keerden vol inspiratie huiswaarts. Dat alleen al levert een flinke dosis goodwill voor de winkel op.

Waar reuring is, is ook interactie en uitgerekend dat klantencontact is waardevol én leerzaam voor iedereen. De fabrikanteninformatie op de winkelvloer was ook zeer inspirerend en leerzaam voor het winkelpersoneel. Wat vaak onderschat wordt, is het contact tussen het management van de lokale winkel en de fabrikant. Op deze manier geef je ook een positieve impuls aan die relatie. Tenslotte leidt het contact en de uitwisseling tussen fabrikanten tot cross-selling.

Gedeeltelijke verschuivig
Ondanks dat dat het succes er aan alle kanten van afspatte, verdienen de resultaten van de topmerkenadviesdag nog een kanttekening. Het omzetplus van 25% mag er op zich al zijn, vorig jaar was Gamma Weert alleen zaterdag open, terwijl dit jaar de zondag ook als koopzondag de boeken inging. Er is dus sprake van een gedeeltelijke verschuiving. Tevens werden er op de topmerkenadviesdag ook producten gepresenteerd die niet in het standaardassortiment van de bouwmarkt zaten. Die extra bestellingen komen dus nog bovenop de plus van 25% die de winkel vanzelf al opleverde. En tenslotte is het wel interessant om te zien wat andere acties, ter vergelijking, opleveren. Zo realiseerde het hoofdkantoorteam van Intergamma een plus van 30% bij de bouwmarkt van het jaar. Ogenschijnlijk meer, maar uiteindelijk is het kortingspercentage tijdens die actie 30%.

Advertentie

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief